Snöbad i Sweden

Det är februari och för oss i norr är marken täckt av snö. Nyckeln till att hantera en lång, snöig vinter är att antingen omfamna den eller lämna den. Finländarna har definitivt lärt sig att omfamna det – jag tvivlar på att det finns ett land i världen med högre deltagande i längdskidåkning.

Men den nordiska skidåkningen är inte den enda snörelaterade sporten i Finland. Vad gör till exempel finländarna när deras simhallar fryser till is? De simmar ändå!

Den här videon från de finska snösimsmästerskapen borde vara bra för ett skratt (även om jag inte är säker på dess tillämplighet på dina idrottslektioner). Jag gillar särskilt snösimmade flip-svängar.

Om de kan blockera fysisk träning, varför inte lunch?

Även om fysiska pedagoger länge har insett vikten av Quality Daily Physical Education, är behovet av sådana program fortfarande inte en prioritet för föräldrar och beslutsfattare. Detta framhålls av det faktum att många skolstyrelser fortfarande använder blockplanering för idrottslektioner. Det vill säga de schemalägger ett barns PE-klasser under antingen första eller andra terminen istället för att tillhandahålla dem under hela skolåret.

Tyvärr är administratörerna som gör utbildningspolitik ofta akademiker utan grund i fysisk kondition – deras beslut bygger på effektivitet snarare än sunda fysiologiska principer.

Detta problem illustrerades lustigt så långt tillbaka som 1990, i en bok av Gordon Stewart som heter “Running Through My Mind”. I denna bok beskrev han tankarna hos Dr. Bill Ross vid Institutionen för kinesiologi vid Simon Fraser University i Burnaby British Columbia.

Spel barn bör spela.

“Trots de överväldigande bevisen på dess värde är daglig fysisk träning fortfarande mer en dröm än verklighet. Vissa skolor rör sig ännu längre från idealet med ett system som kallas blockplanering, där ett ämne undervisas varje dag ena terminen och inte alls nästa. Fråga Dr. Ross om blockplanering och han blir ännu mer uppjaglad än han gör om barndomsspel.

” Barns och ungdomars biologiska natur måste vara ett mysterium för pedagogiska planerare som schemalägger fysisk utbildning för studenter en termin och utelämnar det nästa,” säger Dr. Ross. – Om de vill vara effektiva ska de göra samma sak med lunchen. En lunchperiod varje dag är väldigt ineffektiv. Varför inte fem luncher varje måndag? En elev kunde få allt sitt ätande klart den första dagen i veckan och inte störa sitt schema för de återstående fyra dagarna.

“Löjligt? Inte mer än att schemalägga fysisk utbildning varje dag en termin och utelämna den från tidtabellen nästa termin. Motion är en metabolisk aktivitet lika mycket som att äta. Daglig fysisk aktivitet är avgörande för normal tillväxt och utveckling.” Så var lämnar det här oss? Om blockplanering är här för att stanna är intramural sport och fritidsaktiviteter avgörande. Men ett mer logiskt steg är att lobba mot den galna praxisen och att lobba för daglig fysisk utbildning av hög kvalitet.

Referens: Utdrag tryckt med tillstånd av utgivaren: Gordon W. Stewart, “Games children should play”, från Running Through My Mind, Victoria: 3S Fitness Group Ltd., 1990.